fbpx

Alles over… Brood!

Nederland is een echt broodland, bij het ontbijt en de lunch eten we meestal boterhammen. Maar is dat eigenlijk wel goed? En wat zijn dan gezonde alternatieven?

Dit keer zoomen we in op brood. Wat zit er nu allemaal in en past brood in een gevarieerd dieet? Lees er alles over hieronder! 

 

Wat is een gezonde lunch?

De gezonde lunch voor zowel ouder als kind levert voedingsstoffen, vitamine, mineralen, vezels, vocht en energie om de middag door te komen. Maar dat niet alleen. Door tijdens de lunch ook groente te eten, kom je sneller aan de aanbevolen hoeveelheid groente per dag.

Wat kies jij? Een volkorenbroodje met kaas en tomaat, een groene salade of toch liever een warme maaltijd? Wat je ook kiest: variëren is belangrijk.

In deze blog zoomen we in op de brood (lunch).

Brood voor kinderen?

Is brood gezond?

Dit hangt af van verschillende factoren. Zo zijn er heel veel verschillende broodsoorten waaruit je kunt kiezen. Wat een boterham mindergezond maakt zijn de zouten, de maten waarin ze vezels bevatten en de suikers. Het beste kun je als ouder kiezen voor een volkoren boterham.

Een volkoren boterham bevat 2,3 gram vezels per boterham. Dit ten opzichte van een witte boterham 0,8 gram vezels of een bruine boterham 1,8 gram.

Benieuwd waar vezels precies goed voor zijn? Bekijk dan onze blog over vezels.

Dan komen we bij een ander belangrijk punt en dat is zout. Een gemiddelde boterham bevat al snel 0,4 gram zout per snee. U kunt zich voorstellen dat met het eten van boterhammen met beleg de maximale zout / natrium hoeveelheid al snel in de buurt komt.

Hoeveel gram zout mag een kind?
Let op! dit is de maximale hoeveelheid. Minder is dus geen probleem.

Naast het brood zelf, bevat ook broodbeleg vaak veel zout. Kijk dus goed achterop de verpakking wat er nu eigenlijk allemaal in zit. En pas uw keuze hier zo nodig op aan.

Door het eten van een broodmaaltijd komen er vaak minder groentes binnen. Dit kan wel aangevuld worden met rauwkost. Zo kun je bijvoorbeeld bij elke broodmaaltijd wat komkommer, paprika, wortel, radijsjes, tomaatjes toevoegen. Om voldoende groente per dag binnen te krijgen.

Wat zit er allemaal in brood?

We nemen als voorbeeld een snee bruinbrood. Volkorenbrood bestaat namelijk alleen uit volkorenmeel en witbrood uit witte bloem.

Bruinbrood is gemaakt van een mengsel van volkorenmeel en witte bloem. Het hangt helemaal van de verhouding af hoeveel vezels bruinbrood bevat. Neem bruinbrood met minimaal 4,5 gram vezels per 100 gram dan zit je goed.

Check ook of het brood zout met jodium bevat. Jodium is van belang voor een gezonde groei en ontwikkeling van het kind.

Naast bloem, volkorenmeel, water, zout en gist gebruiken bakkers vaak ook broodverbeteraars. Wat is een broodverbeteraar eigenlijk?

Een broodverbeteraar zorgt voor een mooiere glans, zorgen voor een betere rijs, verkorten de baktijd en voorkomen inzakken.

Broodverbeteraars kunnen natuurlijk en synthetisch zijn en bestaan onder andere uit melkproducten, vetten, suikers, emulgatoren, enzymen, gluten, ei en sojameel. Sommige staan als E-nummer op de verpakking, wat wil zeggen dat deze stoffen goedgekeurd zijn door de Europese Unie.

Het verhaal doet de ronde dat in brood gemalen varkenshaar voorkomt, maar dat is een fabeltje. Het meelverbetermiddel cysteïne (E920) kan uit haren gewonnen worden, maar het is niet zo dat er gemalen haar in brood zit. Tegenwoordig wordt steeds vaker de synthetische variant gebruikt. In biologisch brood wordt dit meelverbetermiddel helemaal niet gebruikt.
 
 

Een goede broodmaaltijd

We gaan uit van een volkoren boterham. Voor de echte bak fanaten onder ons. Bak lekker zelf een volkoren brood en ga eens spelen met de hoeveelheid zout. Een brood met de helft minder zout (met jodium) hoeft echt niet minder lekker te zijn.

Als tweede een laag boter: maar welke?

Tot 4 jaar kun je het beste zachte margarine gebruiken en vanaf 4 jaar halvarine. Het verschil in margarine en halvarine zit hem in de hoeveelheid vet. Zo bevat margarine ongeveer 80 procent vet en halvarine ongeveer 40 procent vet.

Tot 4 jaar groeien kinderen heel snel en hebben daarom ook flink wat goede vetten nodig.

Als jij je kind echt geen margarine of halvarine wilt geven dan is mayonaise een goed alternatief. Nu zult u vast denken hè mayonaise..? Mayonaise bestaat voor minimaal 70 procent uit plantaardige oliën (raapzaadolie, zonnebloem of olijfolie) met een beetje azijn, eigeel, mosterd en water.

En bevat dus een hele hoop onverzadigde vetten. Let wel op dat je echte mayonaise pakt en geen fritessaus.

Goed beleg is variëren net zoals bij warme maaltijden. Het punt waar je bij boterhammen beleg alleen snel tegenaan loopt is dat het vaak zout of zoet is. Beleg de boterhammen daarom altijd dun en varieer veel.

Een paar gezonden beleg ideetjes

Wat doe je op dat volkorenbrood? Beleg ideeën:

  • Paprikaspread
  • Doperwtenspread
  • Plakjes banaan
  • Plakjes aardbei
  • Geraspte wortel met rozijnen
  • Sla met plakjes avocado
  • Gegrilde groente
  • Humus (combineren met gegrilde groente )

Alternatieven voor brood

Brood is een snelle en makkelijke lunch. Mocht je de tijd hebben om net iets meer neer te zetten tijdens een lunch? Denk dan eens aan de volgende alternatieven:

  • Warme maaltijd
  • Salade
  • Groente omelet
  • Soep

Samengevat

Het juiste brood bevat goede eigenschappen zoals veel vezels en jodium (bakkerszout), maar door het eten van brood zitten kinderen al snel aan hun dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout. Probeer wanneer je tijd hebt eens iets anders dan brood. Ook om makkelijker aan de juiste hoeveelheden groente te komen.

Als je kind een fanatieke broodeter is en liever niks anders wilt. Begin dan eens met een bekertje soep als tussendoortje te geven. Stap voor stap, hap voor hap.

 

Meer posts:

Korte blogs

Koekjes voor kinderen

Naar aanleiding van een aflevering van de keuringsdienst van waarde over kinderkoekjes zijn wij verder de materie ingedoken, zijn speciale koekjes voor kinderen gezond of

Lees verder »
spinazie kind smoothie
Recepten

Spinazie smoothie

Tijdens de warme zomer een verfrissende smoothie voor je kind maken? . Hieronder kun je zien hoe je dat doet. Dit keer maken wij een

Lees verder »
Kinderrecepten, kindermaaltijden kinderopvang
Recepten

Gevulde paprika’s voor kids!

Gevulde paprika’s voor kinderen. Vanaf 24 maanden. Wat hebben we nodig? Ingrediënten (voor 3 gevulde paprika’s) 3 paprika’s (stoplicht) 50 gram couscous 100 gram fijne tuinerwten

Lees verder »
kindertaart, kindergebak, gezond gebak
Recepten

Gezonde ontbijttaart

Een gezonde ontbijttaart om samen met je kind (4 jaar of ouder) te maken. Wat hebben we nodig? Ingrediënten (voor 1 taart) 225 gram havervlokken (of

Lees verder »
warme kindermaaltijden, warme lunche kinderopvang, kinderdagopvang
Warme maaltijden

Alles over… Noten!

Wat is een noot nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er en kun je noten gebruiken als een goede vegetarische keuze? Lees het hieronder! Wat

Lees verder »
Vruchtensap goed voor je kind?
Warme maaltijden

Is Jus de Orange gezond?

Sinaasappelsap een lekker gezond sapje! Maar is dit wel zo gezond?  Fred Brouns is hoogleraar “innovatie gezonde voeding” aan de Maastricht University en hij heeft

Lees verder »
Groenteburgers
Warme maaltijden

Alles over… Vleesvervangers!

Duurzaamheid, het klimaat & je gezondheid: dit zijn veelvoorkomende redenen waarom mensen kiezen voor een vleesvervanger. Dit keer zoomen we in op vleesvervangers. Wat zit

Lees verder »
Warme maaltijden

Alles over… Brood!

Nederland is een echt broodland, bij het ontbijt en de lunch eten we meestal boterhammen. Maar is dat eigenlijk wel goed? En wat zijn dan

Lees verder »
zelf bouillon maken voor kinderen bouillon vers puur
Warme maaltijden

Alles over… Bouillon!

Na onze vorige reeks van 5 blogs waarin we zijn ingegaan op de basisbestanddelen van een gezonde warme kindermaaltijd, introduceert Pombella de ‘Alles over…’ reeks.

Lees verder »
sushi voor kinderen vegetarische sushi kinderopvang warme maaltijdservice
Recepten

Sushi voor kinderen

Samen met je kind(eren) sushi maken. Een leuke activiteit en ook nog eens heerlijk om op te eten. Eet met jonge kinderen geen rauwe ingrediënten

Lees verder »
gratis proefpakket voor bso of kdv warme maaltijden service
Recepten

Babycrêpes

Crêpes ofwel pannenkoekjes, zijn makkelijk te maken en ideaal voor kinderen vanaf 9 maanden en ouder. Heerlijk met vers fruit. Lunch- /hoofdgerecht, voor 4 kinderen

Lees verder »

Uw bestelling

Geen producten in de winkelwagen.